fbInstagram

Важно упозорење ДЦВ РС за све оператере, центре за обуку ваздухопловног особља и власнике ваздухоплова

Capture3 compressed

Поштовани, Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије, водећи рачуна о сигурности летачких операција, даје препоруке, корисницима ваздушног простора Републике Србије, о безбедном летењу током високих температура.

Високе температуре утичу на перформансе ваздухоплова тако што их значајно смањују. Топао ваздух је мање густине, што битно утиче на снагу мотора, као и на аеродинамичке могућности ваздухоплова. Повећава се потребна дужина за полетање и смањују се перформансе пењања, те и најобичније препреке, попут брда, куле, дрвета могу представљати проблем приликом надвишавања.

Летење у условима високих температура, повећава ризик и због ограничења људског организама. Због губитка неопходних течности и соли из организма настају проблеми са циркулацијом, што даље угрожава и мождане функције. Топлотни удар је стање које захтева хитно пружање лекарске помоћи јер може изазвати трајни инвалидитет, па чак и смрт. Висока температура ваздуха резултира умањењем перформанси пилота као што су раст процента грешака, слабљење краткорочне меморије, успоравање перцептивних и моторних способности као и смањење способности обављања задатака. Посебну пажњу морају обратити пилоти који имају хроничне здравствене проблеме. Превенција топлотног удара код пилота може се постићи: континуираним уносом течности, облачењем заштитне одеће и адекватном вентилацијом.

Саветује се да се у најтоплијем делу дана, у периоду од 11.00-17.00 часова, избегавају или значајно умање ваздухопловне активности. Активности које се обављају у поменутом периоду, потребно је изводити са повећаним степеном безбедности, узимајући у обзир да се људске могућности као и перформансе ваздухоплова и мотора значајно смањују са повећањем температуре.

Подсећамо Вас да, обављање летачких активности током летњег периода, а нарочито у условима високе спољашње температуе проузрокује следеће:

  • Висока температура ваздуха и велика надморска висина аеродрома, утиче на перфомансе ваздухопловних мотора.
  • Наравно, висока температура ваздуха има велики утицај и на самог пилота.
  • Ваздухопловни мотори, који се користе на ваздухопловима су температурно лимитирани, те током дана, када су високе температуре ваздуха, не могу да остваре максималну снагу.
  • Сила узгона се смањује током врелих дана.
  • Максимална дозвољена тежина на полетању, у односу на дан са нижом температуром, може бити смањена.
  • IAS/TAS однос проузрокује већу путну брзину у свим фазама лета.
  • Услед умањене максималне снаге мотора, силе узгона и веће путне брзине у односу на IAS, дужина полетања ће се повећати.
  • Вертикална брзина пењања се смањије.
  • Радијус заокрета се повећава.
  • Перформансе пењања  током неуспелог прилаза се смањују.
  • Дужина, потребна за заустављање ваздухоплова, након слетања, се повећава.

Да би умањили ризик, који је неспоран током летачких операција, у данима са високом температуром, подсећамо:

  • Планирајте летење у хладнијим деловима дана. Устаните раније и обављајте летење до 11.00 и од 17:00 часова и увек када температура ваздуха није већа од оперативног ограничења произвођача мотора.
  • Нарвно, водите рачуна и о свом психо-физичком стању. Користите довољно воде.
  • Приликом прорачунавања потребне дужине полетања, користите сигурносне факторе.
  • Не користите максималну тежину ваздухоплова на полетању.
  • Избегавајте полетање и слетање у условима леђног ветра.
  • Пратите температуру мотора.
  • Урадите прорачун потребне дужине полетања и слетања користећи податке из АФМ-а који одговара ваздухоплову који се користи.
  • Увек користите максималну расположиву дужину писте за полетање
  • Не слећите на сам почетак писте. Слетање на растојању од 150 метара од прага писте, осигураће безбедно слетање без опасности од удара у препреке
  • Водите рачуна о перформансама током полетања и слетања. Високе температуре, велика надморска висина писте, мокра, клизава, травната писта, умањују перформансе ваздухоплова.
  • Немојте летети у периоду дана када ваздухоплов пење мање од 500 ft једномоторни и 150 ft двомоторни
  • Користите SAFETY FACTORS приликом прорачуна

tabela

 

Користите ваздухоплов у складу са упутствима произвођача.

У нади да, смо Вас на овај начин подсетили о перформансама, како ваздухоплова, тако и Вас самих, током врелих летњих дана, желимо Вам сигурно и безбедно летење.

fer play2014